وكيل پايه يك دادگستري،موسسه حقوقي حجتيان وكيل پايه يك دادگستري،موسسه حقوقي حجتيان

موسسه حقوقی حجتیان

مسائل حقوقي انحصار وراثت

موسسه حقوقي حجتيان با ارائه خدمات براي مسائل حقوقي انحصار وراثت، تمام امور حقوقي مربوط به اين نوع پرونده ها را انجام مي دهد.

درباره پرونده هاي مسائل حقوقي انحصار وراثت مي توان بيان كرد كه داشتن يك وكيل انحصار وراثت با تجربه ضرورت دارد و از اهميت ويژه اي برخوردار است.

ارث چيست؟

در معناي لغوي ارث به معاني واگذاري ملك و ثروث فرد فوت شده به صورت حقيقي يا فرضي (افراد مفقودالاثر به هر علتي) به نزديكان درجه يك (فرزند، پدر و مادر، همسر)، درجه دو (خواهر، برادر و فرزندان آنها) و درجه سه (دايي، عمه، عمو و فرزندان آنها) است كه بعد از فوت فرد به آنها تعلق مي گيرد.

در هنگام واگذاري اموال و دارايي فرد متوفي، اگر افراد درجه يك وجود نداشتند، به نزديكان درجه دو و در نبود آنها به افراد درجه سه تعلق خواهد گرفت. همچنين در صورت نبود هيچ نوع وارثي، در دادگاه براي آن تصميم گيري خواهد شد و طبق نظر آنها اموال به دولت تعلق خواهد گرفت و وقف عام خواهد شد.

وارث كيست؟

به تمام افرادي كه بعد از مرگ فرد، مي توانند درباره اموال آن اظهارنظر كنند و از لحاظ حقوقي حقي در تملك اموال و دارايي فرد متوفقي دارند، وارث گفته مي شود.

همچنين با توجه به درجه نزديكي (نسبي يا سببي) به فرد فوت شده، ميزان ارث بر اساس آن محاسبه خواهد شد. البته در شرايط خاص ممكن است فرد از ارث محروم شود، مانند زماني كه خود متوفي در وصيت نامه ذكر كرده باشد فرزند يا شخص موردنظر از ارث محروم است (در اين مورد با توجه به شرايط با وجود وصيت نامه نيز وارث مي تواند نسبت به حق خود اقدام كند).

يا اينكه فرد وارث توسط وارث ديگر كشته شود براي مثال شخص درجه دو، فرد درجه يك را براي ارث بكشد، ديگر به آن فرد ارثي تعلق نخواهد گرفت و يا زماني كه براساس قانون ثابت شود، اموال فرد متوفي از اموال مردم يا بيت المال است، وارثان هيچ حقي درباره آن ندارد. در اين مورد براي تعلق گرفتن اموال و دارايي به وارثان، بايد مواردي كه فرد متوفي بدهكار است، پرداخت كنند تا بتواند مالك ارث خود شود.

موسسه حقوقي حجتيان به سرپرستي وكيل پايه يك دادگستري محبوبه حجتيان اداره مي شود كه تمام موارد مربوط به انحصار وراثت مسائل خانواده مانند مهريه، نفقه، اجرت المثل، طلاق، ملاقات فرزند، حضانت، ترك انفاق، تمكين و داوري در اين موسسه انجام مي شود.

چگونگي انحصار وراثت

با توجه به موارد ذكر شده، مي توان بيان كرد كه هر كدام از وارثان مي توان از ارث خود به ميزان سهمي كه براي آنها در قانون مشخص شده است، بهره مند شود.

بعد از مرگ متوفي، وارثان مي توانند بايد مرگ آن در اداره ثبت احوال، ثبت رايانه كنند. سپس با در دست داشتن مدارك خود و متوفي و گواهي مرگ آن، به شوراي حل اختلاف مربوط به محله شخص فوت شده، مراجعه كنند و مراحل قانوني آن را انجام دهند يا اينكه از دفاتر خدمات الكترونيكي قضايي نسبت به انحصار وراثت اقدام كنند.

بعد از پرداخت هزينه دادرسي و آگهي آن در روزنامه هاي رسمي كشور، گواهي انحصار وراثت صادر مي شود و هر وارث بر اساس سهم خود، از ارث خود بهره مند مي شود. با توجه به بخشنامه جديد از ماليات بر ارث نيز معاف خواهد شد.

البته اين امكان نيز وجود دارد كه نام وارثي در گواهي انحصار وراثت ثبت نشده باشد، در اين صورت بايد از يك وكيل انحصار وراثت با تجربه كمك بگيرد تا او بتواند با بررسي مسائل حقوقي مربوط به ارث از حق اين فرد دفاع كند.

سهم بندي ارث براساس درجه بندي

ميزان سهم افراد با توجه به درجه نزديكي آنها به متوفي مشخص مي شود، در ادامه به بررسي برخي از آنها پرداخته شده است.

 ارث همسر

در صورت مرگ همسر، اگر زن داراي فرزند باشد، يك چهارم از تمام اموال مرد، به او تعلق خواهد گرفت؛ ولي اگر فرزندي از همسر خود نداشته باشد، يك هشتم از تمام دارايي آن، به زن به عنوان ارث خواهد رسيد.

ارث فرزند فوت شده

مطابق با قانون، اگر فرزندي قبل از پدر خود فوت كند، ارثي به خانواده آن، از سوي پدربزرگ (جد آنها) نخواهد رسيد. درواقع مي توان بيان كرد كه اگر فرزندي قبل از پدر خود فوت كند، در صورت داشتن ارث پدري، اموالي به فرزندان و خانواده آنها تعلق نخواهد گرفت.

البته تنها در زماني كه هيچ وارثي براي پدربزرگ وجود نداشته باشد، اين ارث در شرايط خاص به نوه هاي تعلق خواهد گرفت.


برچسب:
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: <~PostRate~>
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1401/8/29 ساعت: ۱۴ توسط:hlawyer :